توهمات ابدی

به کاریکاتورها فقط نخندید!

توهمات ابدی

به کاریکاتورها فقط نخندید!

چطور از شر سوسک های خانه خلاص شویم!

این مطلبی که مینویسم تجربه موفق خودم در از بین بردن سوسک های آشپزخانه است، چون خیلی توی نت گشتم و هیچ مطلب کاملی پیدا نکردم و بسیاری از روش ها ناقص و عملی نبود گفتم این تجربه خودمو به اشتراک بذارم.

سوسک ها در سه محل از خانه میتونن تخم ریزی کنن: دستشویی، حمام و آشپزخانه. برای دو مورد اول راه حل های بسیاری هست. سوسکهای حمام و دستشویی به محیطهای خارج از حمام و دستشویی هم علاقه ندارن و گستردگی فعالیتشون در همون محدوده است و خلاص شدن از شرشون ساده تره. پس ما به دلیل ذیق وقت به مورد سوم یعنی سوسکهای آشپزخانه میپردازیم.

بدترین نوع از سوسکهای آشپزخانه معروف به سوسریهای آلمانی هستند که بسیار سوسکهای مقاوم و باهوشی هستند. در بدنه های روکش نشده ام دی اف تخم ریزی میکنن و به سختی میشه جای تخم ریزی شونو پیدا کرد. خیلی هم سریع رشد و زاد و ولد میکنن و دقیقا مثل ارتش آلمان نازی میمونن!  


 

در اینترنت سموم بسیاری میخونین و استفاده میکنین و میبینین روی این سوسک جواب نداد. مثلا من میخوندم که از خمیر امحا خیلی تعریف میکنن. همه جای آشپزخونه رو امحا گذاشتم. نیمه شب سوسک آلمانی باهوش رو دیدم که اومد شاخکهاش رو زد به خمیری که گذاشته بودم و خیلی زیبا از کنارش رد شد! :|

سم دیگه ای که ازش خیلی تعریف میشه سم کامن هست. این سم به شدت خطرناکه و برای استفاده ازش باید کابینت ها رو خالی کنید و مدت زیادی هم باقی میمونه. کاملا روی انواع سوسک ها اثر میکنه و اصلا به همین علت اسمش Common هست. اما استفاده ازین سم هم به تنهایی کفایت نمیکنه.

سم کامن مایعه و با اسپری آب پاش میشه و محدوده اثرش کمه. سوسک باهوش و تحصیلکرده آلمانی به سرعت از محلی که کامن میزنید فرار میکنه و جای دیگه قایم میشه و سر فرصت برمیگرده. شما تا یه مدت اینور اونور سوسک مرده میبینید و چون این سوسکها از مرده هم تغذیه میکنن بعد مدتی زنده هم میبینید! ضمن اینکه به دلیل آب پاش شدن شما در بسیاری از منافذ نمیتونید از کامن به خوبی استفاده کنید. اما راه حل من که الان بعد از یه ماه جواب گرفتم و یک سوسک هم ندیدم یک حرکت ترکیبی بود:


اسپری های فشرده + سم کامن + سم های مایع داخل چاه


محدوده اثر اسپری های فشرده بیشتره و سوسکها راه فراری ازش ندارن. تنها راه فرارشون اینه که کلا ازون محدوده بیان بیرون که شما میبینید و با یک اسپری مستقیم روشون فورا میمیرن. اما دستورالعمل اینطوریه که به ترتیب میگم:

1- اول کابینتهای آشپزخونه رو کامل خالی کنید. بسته به طول کابینتی که دارید اسپری تهیه کنید (من برای 7 متر 4 تا مصرف کردم) همه درزها و سوراخ سمبه ها رو اسپری کنید. ماشین ظرفشویی و لباس شویی رو بیرون بکشید و توی منافذش بزنید. کلی سوسک اونجاست!

محلی که اسپری میکنید سوسکها از همونجا یا از پشتش فرار میکنن. پس بهتره یه نفر هم پشت محلی که اسپری میکنید مسلح ایستاده باشه و اگر سوسکی ازونجا بیرون اومد روش اسپری کنه. محلهایی که بسته باشن هم مجبورن از همونجایی که اسپری میکنید بیرون بیان که باز با یه اسپری مستقیم میمیرن.

2- همه سوسک های زنده طی همین عملیات ضربتی کشته میشن و مشکل تخمهای ایناست که اینجا سم کامن به کمک ما میاد. همونطور که گفتم سم کامن مدت زیادی باقی میمونه. روی سطحی که کامن میزنید اگر آب نریزید تا چند هفته هم باقی میمونه و اثر هم داره.

من برای آشپزخونه خودم یکی و نصفی کامن مصرف کردم. همون درزهایی که اسپری فشرده زدید حالا کامن بزنید. سطوح ام دی افی که روکش نشده رو کاملا آغشته کنید. پشت کابینت ها و کف و پشت کشوها. این سم چون باقی میمونه سوسکهای تازه که از تخم درمیانو به سرعت میکشه.

3- بعد ازینکه کامن زدید باید به همراه خانواده حداقل دو ساعت خونه رو ترک کنید. چشم ها و بینی و گوشهاتونو خوب بشورید. در حین سم زدن اگر از ماسک و عینک محافظ استفاده کنید که خیلی بهتره. یه دونه کامن یا یه نصفه کامن نگه دارید برای روز مبادا!

4-تا دو شب آشپزخونه رو نچینید. هر شب یک سم مایع داخل چاه (مثل قهرمان) داخل چاههای آشپزخونه اعم از کف شور، چاه تخلیه لباسشویی و ظرفشویی و سینک خالی کنید. نیمه های شب بیاید و آشپزخونه رو چک کنید. اگر سوسکی دیدید داره جایی رژه میره اون محدوده رو کامن بارون کنید. اگر هر دو شب سوسک دیدید یعنی عملیات رو ناقص انجام دادید. کافیه یه درز یا پشت یه کابینت رو جا انداخته باشید.بنابراین توصیه میکنم از ابتدا در مصرف اسپری و کامن قناعت نکنید و هیچ جایی رو سم نزده باقی نذارید.هزینه سم پاشی شرکتهای بیرون زیر 200 تومن نیست و شما دارید با 50 تومن همون کارو میکنید. فقط لازمه که دقت کنید.

5- اگر در این دو شب سوسکی ندیدید یعنی عملیات موفق آمیز بوده. حالا باید هرجایی که کامن زدید با حوله خیس تمیز کنید. توجه کنید که کامن از بین نمیره. غلظتش کم میشه.

جاهایی که ظروف میچینید خیلی مهمن. تا مدتی ظروفی که در میارید رو دوباره بشورید و استفاده کنید. کابینت هایی که مواد غذایی خشک میذارید رو به صورت ویژه تمیز کنید. همینطور سینک ظرفشویی. ماشین ظرفشویی رو روشن کنید و بذارید خالی با آب کار کنه. سایر جوانب احتیاط رو خودتون در نظر بگیرید.

6- خیلی از افراد میگن که با اثاث کشی یک همسایه به ساختمونشون این سوسک ها اومدن. این حرف کاملا میتونه درست باشه و من هم دوماه بعد از اثاث کشی همسایه بغلی با این سوسکها مواجه شدم. راه حل بسیار ساده است. همونطور که گفتم کامن تا روش آب نریزید تا مدت زیادی باقی میمونه. جلوی در آپارتمان خودتون مقداری کامن بپاشید. این کارو هر هفته انجام بدید. بعد از سه چهار هفته دیگه هیچ سوسکی ازونورا رد نمیشه. همونطور که گفتم سوسکهای آلمانی باهوش و دارای مدرک از دانشگاههای معتبر اروپا هستند. بنابراین حافظه خوبی دارن و اگر جایی رو خطرناک ارزیابی کنن دیگه سمتش نمیرن.


با توجه به هوش و ذکاوت سوسریهای آلمانی مطمئن باشید نمیتونید کامل نسلشونو منقرض کنید. قطعا تعدادی از این سوسک ها به خانه همسایه های شما مهاجرت میکنن و اونجا تشکیل زندگی میدن و همیشه خطر برگشتشون وجود داره. راه حل اینه که همیشه آشپزخونه تون تمیز و خشک باشه. ظرفهای شب رو نذارید صبح بشورید! ظرفهای چند روز رو تل انبار نکنید! زباله های تر رو جدا کنید و حتما خارج آشپزخونه نگه دارید. اگر غذا نباشه هیچ وقت سروکله شون پیدا نمیشه.


به امید دنیایی بدون سوسک! :)

زمستان نزدیک است

پشت پنجره اتاق زیر شیروانی کنار چراغ نفتی کوچکی که رویش یک کتری آب آرام آرام میجوشد ایستاده ام و کوچه خاکی روبروی خانه را که حالا با قطرات باران خیس شده تماشا می کنم. در دور دست چاله های آب از برخورد قطرات باران متلاطم و در نزدیکی گهگاه قطره ای باران به شیشه پنجره آهنی می خورد و شکل نیزه ای به خود میگیرد که میخواهد شیشه را بشکافد و از آن عبور کند. سیگاری که به لب دارم را هرازگاهی از دهان دور میکنم و به سمت میز چوبی قهوه ای رنگی که سمت چپ پنجره قرار دارد برده و خاکستر سیگار را در زیرسیگاری بلوری روی میز می تکانم. همزمان پک عمیقی که به سیگار زده بودم را به آرامی از ریه ها خارج کرده و به پنجره فوت می کنم.

آسمان ابری است و نور کمی از پنجره به اتاق میتابد. برمیگردم و دستم را از لابلای لباسهایی که کنار درب بسته اتاق، روی جالباسی، آویزان کرده ام دراز میکنم و کلید برق اتاق را میزنم. با این نور هم اتاق روشنتر میشود هم گرمتر.  ادامه مطلب ...