توهمات ابدی

به کاریکاتورها فقط نخندید!

توهمات ابدی

به کاریکاتورها فقط نخندید!

مشکل مردم خوزستان با گرد و غبار چیست؟

چندی است شاهدیم که مردم ایران را دوباره جو گرفته و از زمین زمان ایراد میگیرند که چرا هوای خوزستان گرد و غبار دارد! این ایرادات هم عمدتا با حکومت است و اینطور بیان میشود که حکومت همه امکانات را در اختیار تهران گذاشته و اصلا اهمیتی برای استانهایی چون خوزستان قائل نیست و در این میان گاه ابراز تنفری هم نسبت به مردم شهر تهران میشود!

حدود 300 روز سال هوای تهران آلوده و بحرانی است و امکاناتی که حکومت در اختیار تهران قرار داده است سرطان ریه و سکته قلبی و مغزی به همراه پارازیت و آلودگی های صوتی و ترافیک و انواع بیماری های روانی است.
مردم خوزستان یادشان رفته که با حمله عراق به خرمشهر و آبادان دسته دسته با هواپیما فرار کردند و آمدند تهران و با همان هواپیماهایی که به تهران تشریف می آوردند مردم تهران میرفتند خوزستان که از ایشان دفاع کنند. 
ایشان که همواره نفت خوزستان را بر سر مردم ایران میزنند و منت میگذارند که ما داریم خرج شما را میدهیم در همین استخراج نفت کمترین همکاری را دارند و بیشترین زحمت را برای استخراج نفت بختیاری ها میکشند به طوری که کارگران شرکت ملی حفاری آنرا ملی بختیاری خطاب میکنند! مردم خوزستان فقط افتخارشان این است که در آن زمین ها نفت هست! حالا این نفت را چه کار کنیم نمیدانند و این همت اقوام لر و بختیاری است که دارد از نفت خوزستان بهره برداری میشود.
کشاورزان خوزستانی، که ممکن است از طرفداران جنبش الاحواز هم باشند، دارند آبی که از کهکیلویه و بویراحمد سرازیر میشود را استفاده میکنند. اما اقوام این خطه یکبار هم نشده که منت بر سر خوزستانی ها بگذارند که ما داریم آب خوزستان را تامین میکنیم!

سایر اقوام و مردم ایران هم بهتر است جو زده نشوند و همه چیز را سیاسی نکنند. اینها تبلیغات جنبش الاحواز است که هدفش جدایی خوزستان از ایران است. ضمن اینکه این همان تربت کربلایی است که ضریح 14 میلیون دلاری برایش فرستادیم و متبرک است!

در این میان دولت از نداشتن هیچگونه راهکار عملی برای مقابله با گرد و غبار دم میزند. آن هم در هزاره ای که پای بشر روی مریخ هم باز شده!
به نظر هم میرسد که هیچ راهکاری برای مقابله با چنین پدیده ای موجود نیست.
هدف از این مطلب پیشنهاد راه حل نیست. بلکه مقایسه جوامع باستانی و مدرن امروزی است. آیا چنین پدیده هایی در گذشته رخ نمیدادند؟ در طول این هزاران سال بشر برای مقابله با هر پدیده مخرب زیست محیطی یک را حلی اندیشیده است. چرا پدیده گرد و غبار دارای راه حل نیست؟
مسئله ای که میخواهم به آن اشاره کنم فراموش کردن بسیاری از ساده ترین راهکارهای جوامع باستانی است.
در تاریخ بسیاری از شهرهای باستانی خوانده میشود که چنین بلای طبیعی که رخ داده مردم آن شهر دست جمعی از آن شهر بار بسته و به جاییکه غبار وجود ندارد یا غبار کمتری در هوا هست عزیمت نموده اند.
حتی این گزارشهای تاریخی بعضا با جزئیات بسیار متحیر کننده ای موجود است که چطور در زمانه ای که ماهواره و هواپیمای هواشناسی وجود نداشته قبایل نزدیکرترین راه را برای خروج از گرد و غبار پیدا کرده اند.
همانطور که ذکر شد این مطلب نمیخواهد راه حل ارائه دهد و شاید حتی اسکان مردم خوزستان در زمان گرد و غبار در محلی دیگر اصلا یک راه حل عملی نباشد. اما باید دقت شود که با پیشرفت جامعه بشری و ظهور مدرنیسم دیگر بسیاری از ساده ترین راهکارها فراموش میشوند و انسان مدرن برای خروج از این وضعیت دست به دامان خدایان و دعای باران میشود. درصورتیکه انسان جوامع باستانی در چنین وضعیتی خیلی مدرن تر رفتار میکرده و برای خروج از چنین بلای طبیعی یک راه حل علمی و منطقی داشته و خدایان را میانجی بارش باران نمیکرده است!
با این توضیح و دلایل فوق میشود گفت در برخی موارد جوامع سنتی در اصل رفتارهایی مدرن تر از جوامع مدرن فعلی از خود نشان میداده اند.
.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.